MINISTRANT
KANDYDAT
(III klasa szkoły podstawowej)
Roczny
okres kandydatury to poznawanie
podstaw służenia oraz uczenie się modlitw ministranckich. Po trzech
miesiącach przygotowania, w I Niedzielę Adwentu podczas Mszy św.
następuje oficjalne przyjęcie do grona kandydatów. Od tego momentu
kandydat może nosić komżę (bez kołnierzyka) i przebywać podczas
liturgii w prezbiterium nie wykonując jednak żadnych czynności. Przez
kolejne miesiące w dalszym ciągu na zbiórkach kandydaci zapoznają się
z prawami i obowiązkami ministranta.
Okres
kandydatury kończy się przed wakacjami uroczystym przyjęciem w poczet
ministrantów. Odbywa się to także podczas Mszy św., gdzie kandydaci
uroczyście ubierają kołnierzyki, składają przyrzeczenie oraz otrzymują
dyplom i legitymację ministrancką.
MINISTRANT
CHORALISTA
(IV klasa szkoły podstawowej)
Drugi
etap formacji liturgicznej jest pogłębieniem wiedzy przyswojonej w
poprzednim roku. Program przewiduje głębsze przeżywanie Eucharystii, a
szczególnie słuchanie Słowa Bożego i odpowiedzi na nie, co wymaga
odpowiedniego zapoznania się z tekstami części stałych Mszy św. (śpiew
i odpowiedzi na wezwania kapłana).
Choralista przede wszystkim zdobywa umiejętność posługiwania się
dzwonkami (sygnaturką na rozpoczęcie Mszy św. oraz dzwonkami w ciągu
liturgii Eucharystycznej, przy wystawieniu Najświętszego Sakramentu i
w czasie procesji). Oprócz tego uderza gongiem podczas Przeistoczenia.
MINISTRANT
ŚWIATŁA
(V klasa szkoły podstawowej)
Na
trzecim etapie przewidziany jest już początek pracy nad sobą. Być
„światłem” według wezwania Chrystusa oznacza dawanie przykładu słowem
i postępowaniem w swoim środowisku życia. Wiodącym tematem zbiórek
jest właśnie symbolika światła.
Główną
funkcją ministranta światła jest noszenie świec (akolitek) w procesji
z Najświętszym Sakramentem (teoforycznej), w czasie czytania Ewangelii
i podczas Komunii św.
MINISTRANT
KSIĘGI
(VI klasa szkoły podstawowej)
Podczas
czwartego etapu formacji ministrant przyjmuje Chrystusa jako wzór
dziecka Bożego. Uczy się szacunku do wszelkich ksiąg liturgicznych
używanych podczas Mszy św. oraz nabożeństw (mszał, ewangeliarz,
lekcjonarz, modlitwa wiernych, agenda, mszalik do koncelebry).
Przed
rozpoczęciem liturgii powinien umieć zaznaczyć odpowiednie czytania w lekcjonarzu, przygotować także mszał i ewangeliarz. Podczas
Eucharystii może podawać mszał kapłanowi. Wiąże się z tym także dobra
znajomość jego układu i rozmieszczenia poszczególnych tekstów.
MINISTRANT
OŁTARZA
(I klasa gimnazjum)
Ostatni, piąty rok formowania to wejście
we wszystkie funkcje, jakie może pełnić ministrant przy ołtarzu. Ważne
jest, aby nie tylko zdobyć techniczną umiejętność potrzebnych
czynności, ale przede wszystkim je rozumieć i duchowo przeżywać. Jest
to już całościowe zbliżenie się do ołtarza.
Zadaniem ministranta na tym etapie jest służba poprzez przynoszenie na
ołtarz kielicha, chleba, wina, wody, naczynia do obmycia dłoni kapłana
(lavabo) i chusteczki oraz wcześniejsze ich przygotowanie. Na
zbiórkach poznaje naczynia i szaty liturgiczne oraz ich nazwy. Podczas
Komunii św. może towarzyszyć kapłanowi z pateną, a po jej zakończeniu
podać mu naczyńko z wodą do obmycia palców (vasculum). |
LEKTOR
(od II klasy gimnazjum)
Głównym
zadaniem, a zarazem przywilejem lektora jest czytanie Słowa Bożego
podczas zgromadzenia liturgicznego i asystowanie kapłanowi przy
ołtarzu podczas Eucharystii (akolita). Strojem lektora jest biała alba
i pasek (cingulum). Kandydaci na lektorów przygotowują się do tej
funkcji przez odpowiednie kursy, które odbywają się w kilku etapach:
-
Pierwszy dokonuje się w dekanacie i obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne
z Biblii i fonetyki.
-
Drugi
(nieobowiązkowy) jako dopełnienie, to tygodniowe rekolekcje w okresie
ferii zimowych w Bieczu lub Kotani.
-
Trzeci stanowią dwa jednodniowe diecezjalne spotkania formacyjne.
-
Ostatnią częścią jest lektorski turnus wakacyjny przygotowujący do
udzielenia specjalnego błogosławieństwa przez Ks. Biskupa, które ma
miejsce w wyznaczonym terminie i miejscu po wakacjach.
ANIMATOR
(od III klasy gimnazjum)
Wyróżniający się gorliwością i wiedzą lektorzy mają możliwość zostania
animatorami (organizatorami pracy formacyjnej LSO w parafii). Zadaniem
animatora jest pomoc księdzu opiekunowi w formowaniu młodszych
ministrantów (prowadzenie zbiórek, ćwiczenia praktyczne, opieka w
czasie zajęć sportowo-rekreacyjnych). Od kandydata na animatora wymaga
się odpowiednią wiedzę liturgiczną i umiejętność pracy z dziećmi.
Przygotowanie do tej funkcji polega na:
-
Uczestnictwie w tygodniowym diecezjalnym kursie zimowym w Bieczu lub Kotani.
-
Prowadzenie grupy w parafii przez okres jednego roku
-
Tygodniowa praktyka na turnusie wakacyjnym w Kotani, Kupnie lub
Sandomierzu.
-
Tygodniowa praktyka na turnusie wakacyjnym w Kotani, Kupnie lub
Sandomierzu
-
Weryfikacyjne rekolekcje formacyjne w Kotani, które uwieńczone
zostają uroczystym błogosławieństwem i przyjęciem krzyża
animatorskiego z rąk Ks. Biskupa w wyznaczonym terminie i miejscu po
wakacjach.
CEREMONIARZ
Jest to
najwyższy, najważniejszy i najbardziej zaszczytny stopień w formacji
Liturgicznej Służby Ołtarza. Zadaniem ceremoniarza jest
przygotowywanie oprawy (próby z całą asystą liturgiczną) największych
uroczystości parafialnych takich jak odpust, wizyta ks. Biskupa, Msze
św. z pełną oprawą liturgiczną oraz czuwanie nad prawidłowym ich
przebiegiem. Jest tu potrzebna doskonała znajomość przepisów
liturgicznych.
|